تبلیغات
استاد سید هادی حمیدی

استاد سید هادی حمیدی
معرفی آثار محبوبترین و پرآوازه‌ترین خواننده تالش  
قالب وبلاگ
[لطفاً ما را در تشخیص درست شعر متن این قطعه و ترجمه صحیح آن یاری دهید و اشکالات را از طریق بخش نظرات یا ایمیل با ما در میان نهید تا اصلاحات لازم صورت گیرد]



ساز و آواز 2

[آخ] اَز نی برزَتا بیم [بَلَ جان، خدا] بَرز آنبیم بَرز  [جانَ رو جان، جانَ رو جان]

[] من چون بوته برنج بودم [] بزرگ نشدم بزرگ []


[آخ] اَز نی سوتَه کو بیم [بَلَ جان بَلَ جان بَلَ جان، لالَ خدا] سَوز آنبیم سَوز

[] من چون کوه سوخته بودم [] سبز نشدم
سبز []


[آخ] اَز نی خشکَ دار بیم [روجان روجان روجان، اَی خدا] اَز مشک عَنبر، [جانَ رو جان، جانَ رو جان]

[] من چون درختی خشک بودم [] از مشک عنبر
[]


[آخ] وَدَه والون پِکَرده [بَلَ جان بَلَ جان،] لَرزم گِتَه لَرز

[] بادهای موسمی وزیدن گرفت [] (که از آن) لرز بر من افتاد
لرز



[سپس استاد آواز لالایی سر می‌دهد]



کلمات تالشی که در آواز لالایی وجود دارند همراه با توضیحات به این قرار هستند:

بَلَ: فرزند، معمولا در حالت تحبیب و مهربانی به کار می‌رود.

کیجَه: گنجشک؛ جوجه مرغ؛ معمولا در حالت تحبیب به فرزند انسان اطلاق می‌شود.

وَرَه: برّه گوسفند؛ ممکن است گاهی در حالت تحبیب به فرزند انسان اطلاق می‌شود.

ب‌خس: بخواب [فعل امر]


[ادامه]



[آخ] ب‌خس لای لای ب‌خس [بَلَ جان] روز آبَه نییَه [جانَ رو جان، جانَ رو جان]

[] بخواب لای لای، بخواب،[] روز نشده است []



[بَلَ قربون] دیدارم بَه ت‌کو، [کیجَه جان، کیجَه جان،] سیر آبَه نییَه

[] دیدارم از تو [] (هنوز) سیر نگشته []



[آخ] بدا شَغنَم ویرا [رو جان رو جان رو جان اَی خدا] غُومچِنَ گُل آبون [جانَ رو جان، جانَ رو جان]

[] بگذار تا شبنم (صبحگاهی) بنشیند [] (تا) غنچه‌ها گل شوند []



[آخ] مَگر اشتِ دیداری‌کو سیر آبون [رو جان]

[]  تا مگر (اینگونه چشمانم) از دیدار تو سیر شوند []




[سپس استاد دوباره آواز لالایی سر می‌دهد]


برچسب ها: آواز لالایی، آواز تالشی، سید هادی حمیدی، ونگاونگ،
[ سه شنبه 29 اسفند 1391 ] [ 09:09 بعد از ظهر ] [ مدیر وبلاگ ]
نظرات

معرفی مختصر استاد

بی‌شک استاد سید هادی حمیدی یکی از مهمترین شخصیتهای فرهنگی معاصر تالش هست که سهم به سزایی در معرفی و شناخت موسیقی و فرهنگ تالش داشته است. طنین حزن‌انگیز و دلنشین صدای او در کنار اشعاری پرمحتوا و زیبا در قالب موسیقی اصیل تالش، دل و جان هر شنونده‌ای را می‌نوازد.
در خانه هر تالش حتما کاستی از آلبومهای هفت آهنگ و ونگاونگ وجود دارد. بسیاری نیز با آهنگهای این آلبومها آشنایی دارند و آن را زمزمه می‌کنند بدون آنکه خواننده و جمع‌آوری کننده این ملودی‌ها را بدانند.
سید هادی حمیدی در سال 1332 در یکی از دهستانهای تالش به نام شاندِرمَن به دنیا آمد. شاید اولین بار که گوشش با موسیقی آوازی تالش آشنا شد با زمزمه‌های مادرش بود. او در دوران جوانی اثری به نام آلبوم «هفت آهنگ» ارائه داد که قسمتی از اشعار این آلبوم از سروده‌های مادر ادب‌ دوستش بود. انتشار این آلبوم موجی از محبوبیت برای او رقم زد.
سالها بعد از فاجعه زلزله گیلان، “حسین علیزاده” در اثر “آوای مهر” از صدای پرجاذبه و پر مهر ایشان بهره گرفت. قطعات «عمق فاجعه» که نشان‌دهنده درد فاجعه زلزله رودبار و «زندگی» که زنده کننده امید زندگی در دلها بعد از آن فاجعه بود با محبوبیت چشمگیری روبرو شد طوری که بعد از مدت کوتاهی «عمق فاجعه» به رادیو و تلویزیون راه پیدا کرد و جزو قطعات ماندگار ملی شناخته شد.
در سال 1372 آلبوم «ونگاونگ» که شاهکاری در موسیقی تالش بود منتشر شد. در این اثر، سید هادی حمیدی توانست ملودیهای اصیل و بسیار زیبایی از تالش را جمع‌آوری و ارائه دهد. «فریدون شهبازیان» در تنظیم این اثر ایشان را همراهی نمود.
در سال 1376، استاد سید هادی حمیدی آخرین اثر رسمی خود به نام «سِیارِیحون» را انتشار داد. «مسعود جاهد» او را در این اثر یاری داد.
همچنین این خواننده محبوب و پرآوازه اثری به نام «غم‌نامه» دارد که احتمالا در منزل خویش واقع در شهر «ماسال» آن را صدا برداری نموده است. در این آلبوم هیچگونه سازی به کار نرفته و فقط موسیقی خداداد صدای او با متن همراهی می‌کند.
ویدئوها

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :